Uczniowie z klas IG i IIG gimnazjum z Krzesławic (gm. Raciechowice) poznawali przez wiele miesięcy minionego roku szkolnego różne media i aplikacje, tworzyli i publikowali w Internecie, na platformie wirtualnej Twinspace, dostępnej w ramach eTwinning, programu Unii Europejskiej, umożliwiającego szkołom wymianę doświadczeń i dobrych praktyk edukacyjnych. Tematem przewodnim tegorocznej edycji projektu Deutsch Plus było wzajemne poznanie się i rozwijanie współpracy oraz pielęgnowanie nowych kontaktów i przyjaźni pomiędzy szkołami partnerskimi z Europy i krajów grupy eTwinning Plus.
Międzynarodowa współpraca wirtualna klas z 17 krajów była świetną okazją, aby poznać się w ciekawy sposób, uczyć się razem nie tylko języka niemieckiego, ale także geografii, historii i informacji na temat państw, z których pochodzą uczestnicy. Na platformie Twinspace, w bezpiecznym środowisku online i blogu koła eTwinning zespoły umieszczały autorskie materiały edukacyjne, tworzone z wykorzystaniem TIK, w języku niemieckim i polskim.
Dwukrotnie zorganizowano w projekcie wymianę kulturową. W daleką podróż wyruszały paczki z upominkami promującymi współpracę i międzynarodową edukację, krążąc pomiędzy Estonią, Turcją, Chorwacją, Grecją, Słowenią i Polską. Każda przesyłka dotarła do celu. Młodzież niecierpliwie czekała na wizytę listonosza. Z emocjami czytano i oglądano relacje z państw, w których przesyłki już otwarto. Co zawierały? Krzyżówki, łamigłówki i różne gry, grafiki i pocztówki, życzenia po niemiecku i w języku ojczystym nadawców oraz lokalne smakołyki, które szybko znikały podczas spotkań popołudniowych koła eTwinning. Takie eventy pokazują, jak ważne jest połączenie treści teoretycznych z edukacją praktyczną. Uczymy się działając, próbując i sprawdzając swoje umiejętności, nie tylko zresztą językowe. Ten projekt dostarczył uczniom wiele radości. W następnym roku szkolnym także będziemy brali udział w podobnych przedsięwzięciach edukacyjnych - podsumowuje Małgorzata Janik, koordynator szkolny.
Dzięki nowym technologiom możliwa jest międzynarodowa współpraca szkół ponad granicami i bez konieczności opuszczania swojego miejsca zamieszkania. Uczniowie mogą zobaczyć się na żywo podczas wideokonferencji, korespondować ze sobą za pomocą poczty elektronicznej, pisać do siebie w czat na portalach społecznościowych. W codziennej edukacji korzystają aktywnie z TIK, działają i uczą się wspólnie w bezpiecznym środowisku na wirtualnej platformie Twinspace. Kontakty z rówieśnikami z użyciem języka obcego to często spore wyzwanie. Gimnazjaliści uczą się języka niemieckiego od niespełna dwóch lat. Uczestnictwo w projekcie międzynarodowym wspomaga znakomicie edukację i rozwija kompetencje językowe. Kształtuje także potrzebne w niedalekiej przyszłości na rynku pracy umiejętności interpersonalne.
Podsumowaniem tegorocznej edycji projektu był Festiwal Poezji Niemieckojęzycznej. Zespoły wymieniały się utworami, gromadzonymi lub poznanymi na zajęciach dodatkowych koła eTwinning. Uczniowie organizowali castingi, nagrywali recytacje, dzielili się wrażeniami z innymi zespołami. Było to znakomitą okazją do wymiany dobrych praktyk edukacyjnych i nawiązania wielu przyjaźni, zarówno pomiędzy uczniami, jak i nauczycielami. W szkole w Krzesławicach grupa projektowa zaprezentowała publicznie rezultaty i zachwyciła publiczność. Także relacja na blogu spotkała się z żywą reakcją wielu uczestników projektu, którzy komentowali umieszczone materiały. W repertuarze polskiej grupy znalazły się poezje niemieckie, szwajcarskie i austriackie – selekcji dokonano oczywiście na poziomie międzynarodowego zespołu. Wiersze recytowane były w wersji oryginalnej i w tłumaczeniu Wisławy Szymborskiej oraz Jarosława Iwaszkiewicza. W ten sposób promowaliśmy polską sztukę w wymiarze europejskim i w wykonaniu młodych pasjonatów z gimnazjum w Krzesławicach.
Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczniom i nauczycielom, naszym rodzicom, przyjaciołom szkoły za wkład pracy włożony w realizację naszego projektu – za zapał, zaangażowanie i pomysłowość. Także za wytrwałość, cierpliwość i motywowanie do wspólnej nauki. – mówi Katarzyna Węglarz, uczennica II klasy gimnazjum w Krzesławicach.
Pod koniec czerwca uczniowie rozpoczęli wakacje, ale jeszcze podczas spotkań zamykających tegoroczną edycję projektu zgłosili chęć rozpoczęcia kolejnej przygody z eTwinning i kontynuowania współpracy online. Kto wie, może uda się też spotkać z klasą partnerską w realu i razem poznawać języki obce wykorzystując także i TIK.
Opracowanie: Zespół eTwinning z Krzesławic
próba nagrania dźwięku do filmu |
popołudniowe zajęcia koła eTwinning |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz